Kalmar w Szwecji

Piękny Kalmar w Szwecji

Z samego rana wyjechaliśmy z hotelu w Malmö i udaliśmy się do Karlskrony, która miała być naszą bazą wypadową i domem na najbliższych kilka dni. Wybraliśmy Karlskronę głównie ze względu na cenę i jakość noclegu, a z drugiej strony mieliśmy stąd dość blisko by odwiedzić piękne miasto Kalmar w Szwecji.

Nocleg w Karlskronie

Jako nocleg w Karlskronie wybraliśmy Lyckåhem Lågprishotell och Vandrarhem. Nie był to typowy hotel, a raczej coś w rodzaju gospodarstwa agroturystycznego. Wokół domu w którym mieszkaliśmy chodziły konie i inne zwierzęta. Przed budynkiem znajdował się duży, bezpłatny parking, a od drugiej strony budynku całkiem spory ogródek z miejscem na grilla. Dodatkowo do dyspozycji gości była w pełni wyposażona kuchnia. Wystrój budynku nie był najnowszy, ale podczas naszego pobytu odbywał się w nim remont, więc pewnie teraz już jest bardziej nowocześnie. Jeżeli chodzi o dostosowanie to wszystko było ok, poza brakiem dostosowanej łazienki i dość stromym podjazdem. My daliśmy radę 🙂

hotel w Karlskronie

Po przyjeździe do Karlskrony nie mieliśmy już ochoty na żadne zwiedzanie, więc po krótkiej wizycie w pobliskim sklepie spędziliśmy wieczór w ogródku naszego hotelu planując, co zobaczymy następnego dnia.

Kalmar w Szwecji

Nasze wieczorne przemyślenia doprowadziły nas do konkluzji, aby jako pierwszy odwiedzić Kalmar w Szwecji. To położone nad Cieśniną Kalmarską miasto zamieszkane było już w czasach prehistorycznych, a najstarsze ślady działalności człowieka pochodzą z epoki kamienia. Pierwsze pisane wzmianki o mieście Kalmar w Szwecji datowane są na XI wiek. W czasach średniowiecza Kalmar w Szwecji był ważnym portem i twierdzą broniącą jej południowej granicy. Miasto nie jest duże, ale zachwyca swoim urokiem i piękną, szwedzką czystością.

Po zaparkowaniu samochodu tuż przy porcie udaliśmy się w niedługi spacer w kierunku głównego placu miasta, znajdującego się na „nowej starówce”. W tym miejscu warto dodać, że osoby posiadające niebieskie karty parkingowe mogą w Szwecji parkować za darmo. Przy placu zlokalizowany jest pierwszy, warty uwagi zabytek, a mianowicie Katedra w Kalmarze.

Katedra w Kalmarze

Ta zbudowana w latach 1660-1700 przez niemieckiego architekta Katedra jest jednym z najwybitniejszych dzieł baroku w Szwecji. Wybudowana jest ona w całości z kamienia ciosanego. Budowla oparta jest na planie krzyża łacińskiego i pierwotnie miała posiadać okazałą kopułę, jednak ze względów finansowych nie udało się jej wybudować. Naprzeciwko katedry znajduje się niemniej okazały budynek.

ratusz Kalmar

Budynkiem tym jest wybudowany w XVII wieku ratusz miejski, który na swojej fasadzie ma złote inicjały króla Karola XI.

Po obejrzeniu pięknych zabudowań znajdujących się przy placu, udaliśmy się na poszukiwanie domków związanych z grą w kółko i krzyżyk.

Tutaj pozwolę sobie na małą dygresję. Cała nowa starówka Kalmaru wykonana jest z kostki brukowej, po której jeżdżenie na wózku inwalidzkim sprawiać może ogromne trudności, a z pewnością nie należy do najprzyjemniejszych. Jednak w Szwecji, podobnie jak w Kopenhadze, znaleziono bardzo proste rozwiązanie tego problemu. Otóż pośród bruku leżą równe, kamienne płyty, po których jazda na wózku jest bezproblemowa. Myślę, że dzieci w wózkach dziecięcych i rowerzyści też doceniają to udogodnienie. Zobaczcie jak to wygląda:

chodzniki dla wózów w Szwecji

Przemierzając po równej drodze urocze uliczki Kalmaru, dotarliśmy do poszukiwanych przez nas trzech domków.

Domki zostały wybudowane w XVII wieku i jako nieliczne, drewniane zabudowania Kalmaru przetrwały wielki pożar miasta z 1765 roku. Domki po szwedzku nazywane są Tripp, trapp, trull co oznacza grę w kółko i krzyżyk. Te trzy ciekawe zabudowania niegdyś były własnością parafii w Kalmarze, a obecnie należą do prywatnych właścicieli.

Pochłonięci urokiem tych kolorowych domków, udaliśmy się przez plac Larmtorget w kierunku zamku i właściwego starego miasta Kalmaru. Po kilku minutach spaceru dotarliśmy do pięknie położonego parku, skąd roztaczał się najlepszy z możliwych widok na zamek.

zamek w Kalmarze

Ten zbudowany w XII wieku zamek wielokrotnie był przebudowywany, jednak zawsze pełnił funkcję obronno-obserwacyjną. Istotnym faktem dotyczącym zamku jest to, że w 1397 roku podpisano tu Unię Kalmarską, która zjednoczyła trzy królestwa (Szwecję, Norwegię i Danię) pod przywództwem jednego króla. Powiem Wam, że w tym momencie mało mnie interesowała historia tego miejsca. Park z którego podziwialiśmy zamek był tak piękny, taki zadbany i w dodatku z takim widokiem, że chciało się tam spędzić cały dzień. Dodatkową atrakcją w tym miejscu były wszechobecne kaczki i pięknie wystrzyżona, fikuśna roślinność.

kaczki w Kalmarze
drzewa Kalmar

Park naprawdę zachwyca, a jak się miało okazać to nie był koniec naszych ”achów i ochów”. Spacerując wzdłuż ulicy Järnvägsgatan natknęliśmy się na kolejny piękny, ukryty park.

Wzdłuż parku, ulicą Slottsvägen najeżoną stylowymi willami w klimacie zabudowań Kalmaru, dotarliśmy do starego cmentarza Gamla. Ten zbudowany w XIII wieku cmentarz dziś jest porośnięty dużymi drzewami i przyciąga jedynie turystów odwiedzających pobliski zamek.

Jeśli interesują Cię atrakcje w Szwecji to zajrzyj do naszych pozostałych artykułów.

cmentarz Kalmar

My zrezygnowaliśmy z wizyty w zamku na rzecz wizyty w starym mieście Kalmaru i chęci zobaczenia kolorowych zabudowań, tak popularnych w tym rejonie Szwecji. To właściwe stare miasto Kalmaru urzeka już od samego początku. Każdy dom jest pomalowany w charakterystyczny sposób i posiada uroczą architekturę. Popatrzcie sami:

Jeśli chcecie dotrzeć do najmniejszych domków w tej okolicy to musicie dojść na ulicę Vasagatan, to właśnie tam zobaczycie takie cuda:

tradycyjne domki

Błądziliśmy w tym miejscu kilkadziesiąt minut i to nie ze względu na naszą słabą orientację, a dlatego że fajnie nam się przebywało w towarzystwie tych małych, kolorowych, drewnianych zabudowań.

Z dzielnicy nadal zamieszkanych domków udaliśmy się w kierunku powrotnym po drodze mijając nieczynną już dziś wieżę ciśnień.

wieża ciśnień w kalmarze

Ta zbudowana pod koniec XIX wieku wieża jest najwyższym budynkiem w Kalmarze. Dziś już faktycznie nie pełni swojej pierwotnej roli, jednak dalej jest wykorzystywana. Otóż na swych piętnastu piętrach wieża mieści 11 mieszkań. Tak, nie mylicie się, mieszkań, takich zwykłych mieszkań, jak w bloku. Fajnie prawda? Mieszkać w wieży, gdzie każda kobieta może jeszcze bardziej poczuć się jak księżniczka 🙂

Na spotkaniu z wieżą zakończyliśmy naszą wizytę w Kalmarze i wróciliśmy do naszej bazy w Karlskronie po drodze podziwiając takie widoki:

Jeśli miałbym podsumować Kalmar to powiem tylko tyle: Jak będziecie w południowej Szwecji to koniecznie tu przyjedźcie, nie będziecie żałować. W Kalmarze jest pięknie!

Jeśli chcecie poczytać o tym co jeszcze zobaczyliśmy w południowej Szwecji zajrzyjcie poniżej