Ciekawe miejsca w Pizie

Ciekawe miejsca w Pizie, czyli nie tylko Krzywą Wieżą miasto stoi (Eurotrip #7)

Po opuszczeniu cmentarza Camposanto Monumentale przysiedliśmy na chwilę w cieniu Krzywej Wieży, by ochłonąć trochę po wrażeniu, które zrobiły na nas dopiero co odwiedzone miejsca. Postanowiliśmy jednak kontynuować zdobywanie przeżyć i po krótkiej chwili ruszyliśmy zobaczyć może mniej znane, ale jakże ciekawe miejsca w Pizie. W tę właśnie podróż z nami Was teraz zapraszam, a naprawdę jest o czym opowiadać.

my na pizzy w Pizie

Rozpoczynamy wędrówkę przez ciekawe miejsca w Pizie

Swoją wędrówkę rozpoczęliśmy od przepysznej pizzy serwowanej w jednej z bocznych uliczek, gdzie spotkała nas niezwykła sytuacja. Rozmawialiśmy sobie w najlepsze, kiedy siedzący obok nas młody człowiek zapytał płynną angielszczyzną: „Czy rozmawiacie po polsku?” Odpowiedzieliśmy, że tak. Wtedy okazało się, że nasz rozmówca ma polskie korzenie, a na stałe mieszka w New Jersey. Zapytałam go, czy zna jakieś słowo po polsku i wtedy odezwał się piękną polszczyzną, tłumacząc, że mówić w naszym języku nauczyła go babcia – Polka. Żeby było bardziej wyjątkowo, babcia pochodziła z okolic Ełku, czyli nie tak daleko od naszego Olsztyna. Chłopak wyjaśnił nam, że we Włoszech jest w nagrodę za dobre wyniki w nauce. Porozmawialiśmy chwilę i ruszyliśmy zaplanowaną trasą, która wieść nas miała między innymi przez Plac Rycerzy, niebieską galerię sztuki, aż po niezwykły mały kościół, w którym miał być przechowywany cierń z korony Chrystusa.

Piazza dei Cavalieri

Podążając uliczkami Pizy dotarliśmy na spory plac poprzecinany dziwnymi liniami. Było to pierwsze na naszej liście ciekawe miejsce w Pizie. Piazza dei Cavalieri, czy też Plac Rycerzy to jedno z najważniejszych miejsc w mieście.

Znajduje się on w zabytkowej części Pizy i jego obecny kształt powstał w XVI wieku. Wróćmy jednak do jego korzeni, bo są one niezwykle interesujące. Dzisiejsze Piazza dei Cavalieri nazywane było niegdyś Piazza delle Sette Vie, co oznacza Plac Siedmiu Dróg. Założono go w miejscu rzymskiego forum i przez wieki stanowił polityczne centrum Pizy. Za czasów rządów Medyceuszy to tutaj mieściła się siedziba Zakonu Św. Stefana, który miał chronić wybrzeża Włoch przed atakami piratów oraz uwalniać jeńców z niewoli tureckiej. Co ciekawe, członkami Zakonu mogli zostać jedynie szlachetnie urodzeni, którzy przez trzy lata doskonalili się w sztuce wojennej.

Jak wspominałam, obecny wygląd placu pochodzi z epoki renesansu i jest efektem gruntownej renowacji stojących przy nim budynków, którą przeprowadzono zgodnie z projektem florenckiego architekta Giorgio Vasariego.

Pomnik Cosima I

W centrum placu znajduje się pomnik Wielkiego Mistrza Zakonu Cosima I z usytuowaną przed nim fontanną. Warto zwrócić uwagę na stopę pomnika opierającą się (jak mniemam) na delfinie, który był symbolem dominacji na morzach. W tle pomnika zobaczycie monumentalną siedzibę Zakonu. Obecnie mieści się tutaj Scuola Normale Superiore – prestiżowa instytucja edukacyjna, której założycielem był sam Napoleon.

Jeśli interesują Cię atrakcje we Włoszech to zajrzyj do naszych pozostałych artykułów.

Piazza dei Cavalieri jest prawdziwym rajem, jeżeli chodzi o ciekawe miejsca w Pizie, bo wystarczy spojrzeć w prawo, by dostrzec Kościół Rycerzy św. Stefana.

Kościół Rycerzy św. Stefana

Obracając się dalej zobaczycie Palazzo del Consiglio dei Dodici czyli Pałac Rady Dwunastu. To właśnie tutaj zapadały wszystkie ważne decyzje.

Palazzo del Consiglio dei Dodici

Obracamy się dalej i naszym oczom ukazuje się dziwny budynek. Wieża zegarowa, do której przyklejono dwie budowle. To Palazzo dell’Orologio – czyli pałac zegarowy.

Palazzo dell’Orologio

Było dokładnie tak, jak to wygląda, gdyż pałac powstał poprzez dołączenie do wspomnianej wieży sąsiednich budynków. Pierwotnie był tutaj szpital Zakonu Rycerzy, który stał się bohaterem Boskiej Komedii Dantego.

Na Piazza dei Cavalieri spędziliśmy dłuższy czas, bo rzeczywiście było tu nie tylko ciekawie, ale i płasko, więc Kamil mógł swobodnie się poruszać i oddawać pasji fotografowania. Ja natomiast zwróciłam uwagę na często pojawiający się tutaj symbol krzyża maltańskiego, który wcześniej przykuł moją uwagę podczas podróży na Maltę. Ponadto, kiedy stanie się na środku placu, ma się wrażenie, że przycupnięte wokół niego budynki są niczym rycerze zgromadzeni wokół stołu. Może jednak tylko ponosi mnie wyobraźnia. Musicie to sprawdzić sami, bo my znaleźliśmy kolejne ciekawe miejsca w Pizie.

Borgo Stretto – słynny deptak w Pizie

Borgo Stretto to obecnie niewielki plac ze stojącym nań pomnikiem Giuseppe Garibaldiego i przylegająca do niego ulica. Razem tworzą handlowe centrum miasta.

Pomnik Garibaldiego w Pizie

Borgo Stretto w określonych godzinach wyłączone jest z ruchu kołowego i wtedy naprawdę zaczyna żyć. Pełno tu sklepów, kawiarni i restauracji, które tętnią życiem. A wszystko to pięknie zlokalizowane w cieniu wszechobecnych arkad. Po zwiedzaniu zabytków to właśnie sprawiło, że zaliczyliśmy Borgo Stretto do ciekawych miejsc w Pizie, które należy zobaczyć.

Ponte Di Mezzo

Nie zatrzymując się zbyt długo podążyliśmy dalej i prosto z Borgo Stretto weszliśmy na most Ponte Di Mezzo, z którego rozpościera się cudowny widok na rzekę Arno i otaczające ją zabudowania.

widok z mostu Ponte di Mezzo

Tutaj dokładnie widać, jak rzeka dzieli Pizę na dwie połówki. W czasach potęgi Pizy właśnie rzeką Arno wpływały do miasta statki handlowe. Dzisiaj nabrzeże to świetne miejsce na spacer, podczas którego można podziwiać zabudowania miasta. Chociaż chodniki są wąskie i osobie na wózku ciężko będzie się tutaj zmieścić, a tuż obok znajduje się ruchliwa ulica, to moim zdaniem warto tutaj przyjść, choćby po to by dotrzeć w kolejne ciekawe miejsca w Pizie.

Palazzo Blu, czyli niebieska galeria sztuki

Przechodząc przez most i skręcając w prawo, po kilku minutach doszliśmy do Palazzo Blu.

Ciekawe miejsca w Pizie - Palazzo Blu w Pizie

Nazwa tego miejsca jest dosłowna, bo jak widzicie na zdjęciu budynek jest niebieski. Bardzo chcieliśmy do niego wejść, ale nie mieliśmy możliwości, bo akurat w czasie naszej wizyty galeria była zamknięta. Dość dodać, że dla miłośników historii i sztuki to prawdziwy rarytas, bo na kilku piętrach podziwiać można eksponaty z wielu historycznych epok, w tym imponującą kolekcję monet. W podziemiach natomiast znajduje się stanowisko archeologiczne, gdzie można zobaczyć między innymi etruskie naczynia. Do tego wszystkiego wejście do Palazzo Blu jest bezpłatne. Niestety nie wszystkie ciekawe miejsca w Pizie były dla nas dostępne, chociaż widzieliśmy znaczek wskazujący wejście dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, więc śmiem przypuszczać, że ta atrakcja może być dostępna dla osób niepełnosprawnych.

Mieliśmy jednak w zanadrzu coś jeszcze i to całkiem niedaleko.

Kościół Santa Maria della Spina

Poszliśmy dalej wzdłuż rzeki Arno w poszukiwaniu niewielkiego gotyckiego kościółka, który zrekompensował nam zawód wywołany przez niemożność zwiedzenia Palazzo Blu.

Kościół jest niewielki, ale piękny, a najlepszy na niego widok rozciąga się z pobliskiego mostu. Jest tak filigranowy i wygląda tak nierzeczywiście, że nie sposób przejść obok niego obojętnie. Początkowo nosił inną nazwę od nieistniejącego dzisiaj mostu, a słowo „spina” w jego nazwie pochodzi od przechowywanej tu do 1333 roku relikwii – ciernia z korony Chrystusa.

Budynek kościoła wybudowano w XIII wieku (dokładnie w 1230 roku) i początkowo stał nad samym brzegiem rzeki Arno. Jednakże niesforna woda zagrażała świątynie, więc w 1871 roku przeniesiono ją wyżej dosłownie kamień po kamieniu.  Ten skromnie przycupnięty nad rzeką kościół to doskonały przykład pizańskiego gotyku, chociaż dzisiaj niewiele ma wspólnego z pierwowzorem w związku z ogromem prac remontowych i konserwacyjnych, jakie zostały tutaj wykonane. Kościół zbudowany został na planie prostokąta z fasadą pokrytą dwukolorowym marmurem.

detale z zewnątrz kościoła Santa Maria della Spina

Jak widzicie budynek z zewnątrz jest bardzo bogato zdobiony szpicami, kaplicami, rozetami i rzeźbami. Niestety są to w większości kopie, bo wykonane przez znamienitych, lokalnych  XIV-wiecznych artystów oryginały  znajdują się w Muzeum Narodowym Św. Mateusza.

W środku kościół również robi wrażenie, ale tu nie mam dobrej wiadomości, bo osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich muszą pokonać dwa lub trzy schodki, żeby dostać się do środka. Jednak można do niego zajrzeć przez dwoje szeroko otwartych drzwi i także sporo zobaczyć.

wnętrze kościoła

To, co nas zaciekawiło, to biegnące przez środek świątyni bloki, ustawione niczym kostki domina. Okazało się, że od 2017 roku kościół Santa Maria della Spina jest miejscem tymczasowych wystaw i instalacji.

Instalacja w Santa Maria della Spina

Czternaście żelaznych bloków wyznaczało oś z przestrzeni i wywoływało wrażenie niesamowitej głębi, szczególnie widoczne, kiedy stanęło się w najdalej odsuniętym od drzwi punkcie. Jak się potem dowiedziałam, intencją Richarda Nonasa – autora instalacji, którą zatytułował „As light through fog” („Jak światło przez mgłę” – przyp. autora) było pokazanie podziału przestrzeni w odniesieniu do istniejących niegdyś miejsc podziału w tym właśnie kościele i linii rzeki Arno. Jeżeli lubicie takie niecodzienne rzeczy, to zdecydowanie polecam wpisanie kościoła Santa Maria della Spina na własną listę, zatytułowaną „ciekawe miejsca w Pizie, które muszę zobaczyć”.

Torre Guelfa Della Cittadella Vecchia, czyli ostatni punkt naszej wędrówki

Zbliżaliśmy się do końca naszego spaceru przez ciekawe miejsca w Pizie i na koniec pozostawiliśmy sobie powstałą w XIII wieku cytadelę.

cytadela w Pizie

Ta zlokalizowana nad rzeką Arno budowla pełniła funkcję fortecy dla pobliskich jej arsenałów, które w czasie rozkwitu miasta były po prostu stocznią. Dzisiaj pozostała jedynie wieża (Torre Guelfa), fragment murów i część budynku tuż przy wieży. Na wieżę można podobno wejść i z jej szczytu obejrzeć sobie Pizę, ale postanowiliśmy sobie darować tę próbę, szczególnie że miejsce nie wyglądało ani zachęcająco, ani dostępnie.

Czy odwiedziliśmy wszystkie ciekawe miejsca w Pizie?

Nie odpowiem Wam na to pytanie jednoznacznie, bo ciekawe miejsca to bardzo subiektywne stwierdzenie i każdy może znaleźć własne, także w Pizie. Jeżeli jesteście fanami natury, możecie wziąć pod rozwagę wizytę w Ogrodzie botanicznym, uważanym za pierwszy w Europie, obok którego my tylko przeszliśmy. Fanom królowej nauk spodoba się pewnie Muzeum Instrumentów Liczących, które oferuje stare liczydła, komputery i podobno należący do Galileusza kompas. Miłośnicy anatomii z pewnością zafascynowani będą Muzeum Anatomii Człowieka. Sami widzicie, że absolutnie każdy może stworzyć własną listę ciekawych miejsc w Pizie. My po całym dniu dreptania, chcieliśmy odsapnąć w cieniu Krzywej Wieży z kieliszkiem dobrego toskańskiego wina i porozmawiać o wrażeniach całego dnia, planując jednocześnie spotkanie z Florencją, która jak się w konsekwencji okazało, miała nas bardzo pozytywnie zaskoczyć. O tym jednak będzie już w następnym odcinku naszego Eurotripu.

O Krzywej Wieży i innych zabytkach Piazza del Duomo pisałam tu.